Lucruri ce ne pot schimba. FTC


Ce este FTC?

FTC este cel mai mare concurs de robotică din România pentru elevii de liceu, concurs internațional inițiat în America ce oferă șansa liceenilor din România și alte țări să meargă în Detroit pentru a participa la ultima etapa a concursului. Acesta oferă elevilor un kit în valoare de aproximativ 5000 euro, în piese, cu ajutorul cărora copiii trebuie să construiască un robot ce se încadrează în cerințele de joc ale competiției.

Qualification Tournament Iași 2019

Este destul de greu să vorbești despre o astfel de experiență, pentru că a fost inedită din toate punctele de vedere. Deși nu îmi amintesc să fi stat mai mult de cinci minute pe scaun, acum îmi este dor de toată acea adrenalină dintre meciuri, când stăteam stresată gândindu-mă la variabilele posibile care pot avea loc, în frunte cu deconectarea telefonului (jocul funcționează cu ajutorul a două telefoane: unul conectat la robot și unul la care sunt conectate două control-ere). Poate pe moment gândești că acel stres este copleșitor, însă nu, nu este. Este ceva special, ce se întâmplă mult prea repede. Dacă nu ai luat parte la acest tip de experiență, e greu să-ți închipui cu adevărat care sunt sentimentele ce te străbat cu atâta repeziciune, sentimente de o asemenea profunzime încât de abia le conștientizezi, însă care te marchează. Lasă urme în sufletul și amintirea noastră. Ideea de echipă este ceva ce am învățat tot datorită acestei experiențe și acestui concurs implicit, pentru că sub nici o altă circumstanță nu m-am mai simțit atât de unită de coechipierii mei. Eram cu adevărat un grup: pierdeam sau câștigam împreună. Totul trebuia să fie ca un vals perfect, pentru că altfel, ne-am fi călcat unii pe alții pe picioare.

Concursul acesta, FTC (First Tech Challenge), este mai mult decât a construi robotul perfect, fără greșeli, robotul care să câștige orice ar fi. Totul este mai complex decât atât pentru că mai presus de orice altceva se promovează ceea ce ei numesc „gracious profesionalism”, adică ideea de comunica cu alte echipe, de a primi și oferi ajutor și a crea strategia câștigătoare cu o echipă aleasă aleatoriu, care să vă aducă pe amândouă (echipele) cât mai sus în clasament. Interviul, caietul de inginerie, standul de prezentare și efectiv comportamentul echipei ca un tot unitar în orice moment al concursului sunt atent urmărite, iar noi, ca participanți, suntem obligați să devenim un grup și cu adevărat o echipă, ceea ce eu găsesc cu adevărat minunat.


Împreună am reușit să ne calificăm la națională, iar fiecare membru al echipei noastre, ȘTIM DC, a reprezentat un stâlp de susținere pentru realizarea noastră. Robotul nu a arătat mereu ca acum, un mini-tanc de 12 kg, ci a trecut prin transformări ce au cerut o muncă asiduă și zeci de ore petrecute la școală. Efortul însă a meritat, pentru că în momentul ce numele echipei ne-a fost strigat, am știut că suntem puternici împreună și că putem reuși. Sentimentul din acel moment este greu de descris, pentru că este pur și simplu ca un stop-cadru în memoria mea. Lucrurile parcă mergeau cu încetinitorul, în timp ce mă auzeam pe mine însămi, țipând ca de la distanță, de bucurie, luându-ne în brațe și neștiind cum să ne mai bucurăm. Este unic și greu de descris în cuvinte, cred că doar noi unsprezece vom ști exact cum s-a simțit acel moment, însă într-adevăr a fost inedit.



(robotul echipei noastre - RO135)

Dacă ar fi să vorbesc efectiv de experiența mea personală, tot ce pot să spun este că am învățat extrem de multe, și am fost încercată de mii de emoții, toate diferite și toate deosebit de profunde. Îmi aduc aminte zâmbind stând pe terenul de repetiții, râzând cu lacrimi de un vis, după ore întregi de testat și reparat, după ore întregi în care oboseala și foamea s-au acumulat. Per ansamblu, asta este ceva ce, cred eu, nici unul din noi nu va uita. Nu avem nici o poză, pentru că eram prea extenuați pentru așa ceva, însă cu siguranță ne-o vom aminti. De asemenea, interviul făcut în mașină, la cinci jumătate dimineața este un alt lucru la care acum ne gândim zâmbind. În ceea ce privește jocul ne-am maturizat, iar în ceea ce privește echipa, cu siguranță ne-am solidificat relația.

Experiența aceasta ne-a făcut să ne conștientizăm punctele tari și punctele slabe, însă ne-a făcut să muncim mai mult. Ceea ce acum este foarte bun, va trebui să devină perfect, iar ceea ce acum a fost „o primă încercare”, în viitor va fi reprezentat de ore în șir de exercițiu. Învățăm din greșeli și învățăm să sperăm către infinit și înapoi, rămânând totuși ancorați de piulițe, tubulare și diverse software-uri. FTC este cu adevărat un concurs care este mai mult decât orice am întâlnit până acum, greu, dar extrem de inovativ și frumos. Iar spre încheiere, scriind aceste cuvinte, îmi amintesc încă o dată toate echipele, pe scenă și formând o mare lângă ea, strigând în cor „FTC”. Ceva ce întruchipează perfect ideea de echipă, de unitate și de ceea ce reprezintă de fapt First Tech Challenge  Un moment unic ce ne va rămâne în suflet, indiferent de toate hopurile peste care a trebuit să trecem de-a lungul acestor trei zile.



(Și citatuul^^)

At bottom, robotics is about us. It is the discipline of emulating our lives, of wondering how we work.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

„Știu că nu știu nimic, și nici măcar asta nu știu.”

Noi nu putem opri timpul, dar nici el nu ne poate opri pe noi

Noi și timpul - o răstălmăcire a haosului